Бившата водеща на „Като на кино“ е с много смели планове за бъдещето и с нов авторски проект – пътуващ филмов влог Cinema Cоnfidential.
Боряна Антимова
Тя пробива там, където нито един наш киножурналист не успява. Среща се с холивудски величия, които за пръв път говорят пред българска камера. Световни звезди като Антъни Хопкинс, Кевин Спейси, Уилям Дефо, Никол Кидман, Ема Томпсън, сър Кенет Брана, Камерън Диас, Кейт Уинслет са заставали пред нея. През есента тя напусна предаването „Като на кино“, за да се гмурне в неизвестното с проект, който не е правен никъде по света.
Станислава Айви на червения килим на Европейските филмови награди в Берлин. Фото кредит Марко Ричи.
На 26 януари в столичен клуб Станислава Айви представи Cinema Confidential („Поверително в света на киното“) – пътуващ филмов влог. Айви е новият творчески псевдоним на Станислава, който е избрала, за да подчертае, че започва нов период в живота и, с нов проект. „Думата ivy („бръшлян“) ми хареса, затова я избрах за псевдоним“, казва Станислава. Освен познатите интервюта със световни звезди от киното, във влога Cinema Confidential тя ще публикува репортажи от ключови дестинации в Европа и Лос Анджелис, където са снимани известни филми.
„Иска ми се да представям и повече разнородни истории, – казва Стаси. – Ще вляза в някои от студиата, ще се разходя из снимачните площадки. Искам да се срещна с хора, които имат опит с правенето на филми, например тези, които са облечени в костюми на супергерои и работят на Холивуд булевард. Интересни са ми и известни в миналото актьори, на които сега се налага да работят като сервитьори например.“ Влогът ще е на двата езика – английски и български, като там, където се говори на английски, ще има субтитри на български, и обратно. Ще се излъчва всеки четвъртък на всички възможни онлайн канали и платформи като Youtube, Инстаграм, Фейсбук
„Влогът, или видео поредицата ти дава по-големи възможности, докато в телевизията има много чисто технически неща, които отнемат повече време. А идеята на пътуващия влог е, че всичко правиш в движение“, обяснява избора си Стаси. Сред локациите на проекта са Берлин, Лондон, Барселона, Рим и Неапол.
Първият епизод, който вече е онлайн, пренася зрителите в кафе “Айнщайн” в Берлин, където режисьорът Куентин Тарантино снима една от сцените си във филма “Гадни копилета”. Има репортаж от Европейските филмови награди и интервю с обичания шведски актьор Стелан Скарсгард, който успешно се снима в Холивуд и е известен от филмите “Добрият Уил Хънтинг”, “Мама мия” и поредицата “Карибски пирати”.
Във втория епизод, който е в мрежата от 1 февруари, Стаси среща зрителите си със звездите Жулиет Бинош и Настася Кински. „Жулиет Бинош адски ме впечатли колко е красива наживо“, споделя Стаси. Среща се с нея в Берлин на Европейските филмови награди, където Бинош е номинирана за филма Let the Sunshine In. „Преди дни тя взе наградата за популяризиране на френското кино на Френския филмов фестивал. На 1 и 2 февруари пък получава награда за цялостно творчество на филмовия фестивал в Гьотеборг. Говорихме си за това какво е необходимо на един европейски актьор за да влезе успешно в света на Холивуд. Много е приятна, симпатична и усмихната. Много класа има в тази жена“, казва Стаси.
От март месец тя планира влогът и заедно с нея да се пренесе в Лос Анджелис. Няма да пропусне да се разходи и зад кулисите на многото съпътстващи събития на Оскарите.
Животът на най-успешната ни киножурналистка е не по-малко интересен от историите, които разказва. Тя не се бои от предизвикателствата на неизвестното, напротив – търси ги през целия си живот с широко отворени очи. „Явно обичам да ми е трудно, целият ми живот досега е минал в смяна на нови предизвикателства, – казва Станислава. – Миналото лято учих режисура в New York Film Academy, защото отдавна исках да се занимавам и със сценарии, режисура и продуцентство. През есента просто естествено се случи пътищата ни с „Като на кино“ да се разминат и да напусна предаването, но оставам завинаги емоционално свързана с него.“
Кариерата на Станислава започва не с кино, а с… военна журналистика. Минала е през сериозна школа в Лондон, където завършва бакалавърска степен по изкуствознание и магистратура по международна журналистика. Работи като финансов и икономически репортер за компания, която прави икономически и политически доклади за изданията Forbes, Washington Post и The Times. Заедно с един или двама колеги прекарва по 2-3 месеца в държава, към която западните страни проявяват инвеститорски интерес.
Първият й проект е Украйна, където интервюира дори Виктор Юшченко и Виктор Янукович, по онова време премиер. Две години обикаля света – Колумбия, Индонезия, Кабо Верде, Египет, Русия, като опознава нравите и обичаите им. Интервюира президенти, министри, бизнесмени, а също и интересни хора по улиците. Прави го без проблем, защото владее испански, английски, френски и руски език. Живяла е в бившия Съветски съюз, в Африка, Латинска Америка, Азия.
Голямото събитие, което преобръща живота й в посока кино, е спечелването на един конкурс през 2012 г. Наградата е да отразява като кореспондент снимането на филми в Южна Африка, Русия и Америка. Проектът е спонсориран от продуцентската компания на Кевин Спейси. “Точно на 30-ия си рожден ден бях на снимачната площадка да гледам как Уилям Дефо снима… Уникално!”, вълнува се Стаси. Следва покана за рубриката „Като на кино“ в предаването „Преди обед“, която прераства в предаване със същото име по bTV Cinema.
Когато не снима, Станислава пише книги. Автор е на два приключенски романа – “Фалшът е начин на мислене” и “Повикът на щастливата случайност”, издадени и на английски език и в продажба в най-голямата онлайн книжарница Amazon. През 2016 г. излезе дебютната й документална книга „Като на кино“. Тя обхваща 10-годишен период от живота на Станислава, от първото й попадане на снимачна площадка през 2005 г., когато за дипломната си работа за магистратурата попада на снимки на филм със звездата от „Терминатор“ Линда Хамилтън и британския актьор Декстър Флечър, до наши дни.
Първите 2 глави са посветени на журналистическия занаят, на който Станислава Кара се е научила в Лондон. Включени са интервюта с някои от най-големите холивудски актьори, сценаристи и режисьори, като Кевин Спейси, Уилям Дефо, Никол Кидман, Том Харди, Тим Рот, Ема Томпсън, сър Кенет Брана, Камерън Диас, Джейми Фокс, Бенедикт Къмбърбач, Том Хидълстън, Кейт Уинслет, Еди Редмейн, Алисия Викандер и много други.
Успоредно с влога в момента Стаси подготвя за печат четвърта книга, за която смята, че е още рано да говори, но отново ще е на тема кино.
„Когато стигнеш върха, прати асансьора надолу“
Станислава посреща с тъга новината, че Кевин Спейси е обвинен в сексуален тормоз. „Аз лично не съм променила мнението си, за мен той е изключително талантлив актьор. Беше много грозно след обвиненията да го заменят дигитално с Кристофър Плъмър в последния филм на Ридли Скот All the Money in the World („Всичките пари на света“). Според мен не беше красиво от страна на Ридли Скот, чиято единствена цел в случая беше да влезе в състезание за големите награди. Което се и случи – той влезе в състезание за големите награди. Никога няма да знаем обаче дали заради качествата на филма, или заради скандала, който се вдигна около цялото това нещо. Една европейска звезда ми сподели зад кадър, че се дразни на американците, че слагат всичко под една шапка. Дали е подходящ коментар, дали е щипване по задника или е изнасилване, трите неща за тях влизат в Sexual harassment или сексуален тормоз. А има огромна разлика между трите действия“.
„Ако е въпросът, Спейси ми беше направил комплимент, че ми е много хубава роклята, че съм хубава. Може да подам молба за Sexual harassment , смее се Стаси. – Много актриси започнаха да спекулират с това и да си правят пиар на гърба му.“
„Когато стигнеш върха, прати асансьора надолу“ е посланието, което Стаси ще запомни от срещите си с Кевин Спейси. Той пък го помни от своя идол Джак Лемън. Превръща се в един от основните принципи на работа на Кевин Спейси в неговата собствена продуцентска компания Trigger Street Productions. Всички негови служители следват тази максима – да не забравяш откъде си тръгнал и да помагаш на хората, които току-що започват.
“Той ми каза още: “Сутрин, когато отивам на работа, или когато трябва да играя роля, аз си закачам егото на вратата!”, споделя Стаси. “Кевин Спейси е много голям джентълмен. При първата ни среща се обърнах към него с „мистър Спейси“, а той веднага ме прекъсна усмихнато с репликата: „Ако не ми казваш „Кевин“, интервюто приключва тук“. Поставя те в съвсем друга ситуация, веднага те предразполага… После ми каза: “Много си красива, изглеждаш прекрасно!” Бях си подготвила специален тоалет за интервюто с него”, спомня си с вълнение Стаси.
Поверително от Холивуд
Историите, които разказват на Станислава холивудските величия зад кадър са й не по-малко интересни от официалните интервюта. За Никол Кидман и Чарлийз Терон казва, че излъчват величието на звезди някак непринудено, “отвътре им идва”, но когато изключат камерите, са много естествени.
“За Никол Кидман ми бяха казали, че успехът на интервюто зависи изцяло от моментното й настроение и бях много притеснена. Срещнахме се на премиерата на филма “Принцесата на Монако”. Беше прекрасна, говорихме си доста. Извън интервюто ми разказа за мъжа си, кънтри певеца Кийт Ърбън, с когото живеят в ранчо в Тексас. Имат две малки момиченца, освен двете по-големи деца, които осиновиха с Том Круз, – споделя Стаси. – Тогава се срещнах и с партньора й във филма Тим Рот. С него имах чувството, че може да ни отворят по една бира, така ни вървеше приказката. Той от самото начало размени ролите, като започна да ме разпитва: “Откъде си?”, “Какво правиш?”.
“С Чарлийз Терон пък, когато й подарих книгата си на изключена камера, започнахме да си говорим абсолютно приятелски. Тя ме попита в кои страни съм била, казах й, че много ми харесва Йоханесбург. Погледна втрещено, нали е от там. Говорихме си и за Латинска Америка, тя каза, че ще снимат филм и попита дали ми е харесало в Колумбия. Впечатляващо красива е наживо, на екран, на снимка, навсякъде”, вълнува се Стаси.
Публикувано в Седмичен Труд, 31 януари 2018 г.