Красотата на живота е в това, че е неповторим и не можеш да върнеш нищо, казва водещият на “Шоуто на Канала”.
Боряна Антимова
История. Интервюто е публикувано през юли 2013 г. по повод 50-годишния му юбилей във вече несъществуващия вестник „Преса“. Междувременно с Тончо се случи нещастие – загуби баща си, известния художник Ненчо Токмакчиев. Дъщеря му Таня пък вече не работи в сутрешния блок на Нова телевизия, живее в Марбея, Испания и има дете. Иначе ангажиментите на Тончо не са се променили много през годините – все още играе в театрални постановки и е част от екипа на „Шоуто на Канала“.
Тончо Токмакчиев е роден на 2 май 1963 г. в Бургас. Син е на известния художник Ненко Токмакчиев. Завършва актьорско майсторство в НАТФИЗ в класа на Николина Георгиева. От 1990 г. е в Бургаския театър, а от 1992-ра е в част от екипа на Първи частен театър “Ла Страда” и шоуто “Улицата”. През 1989-1990 г. е сред основателите на Федерацията на независимите студентски дружества, а през 1999-2001 г. е член на “Новото време”.
Един от основателите на студентската програма “Ку-ку” през 1990 г., по-късно и на “Каналето”. Играе в няколко постановки на Бургаския и Шуменския театър, сред които “Мармалад”, “Маршрутка”, “Балкански аристократи”, “Доктор”, “Бай Ганьо в театъра” . Продуцент и водещ на “Шоуто на Канала” по БНТ.
Тончо, тази година ти е юбилейна, как се чувстваш на 50, усещаш ли някаква разлика?
Има разлика, но сякаш много малко време ми остава да се замислям над това. Имам достатъчно работа и ангажименти, от които съм погълнат изцяло. Честването беше един приятен миг, събрахме се много приятели, близки, колеги.
Има ли примес на тъга за пропуснати мигове и възможности?
Тъга – не, по-скоро носталгия за времето, за неща, които си можел да направиш по друг начин. Но красотата на живота е в това, че е неповторим и не можеш да се върнеш. Това е най-голямото очарование – в неповторимостта. Не е като в киното – да правиш по десет дубъла, от които да избереш. Животът ти дава един дубъл и трябва да внимаваш.
Казват, че на 50 мъжете преживявали криза, равна по сила на менопаузата при жените…
Това са неща, които се използват като оправдание за лошите постъпки на мъжете. Други пък казват, че имало криза и на 40, и на 30 години, и на 50, че и на 60… Да сме живи и здрави…
Чувстваш ли по-голяма умора да правиш нещата, които обичаш?
Чак умора – не, но започвам да преценявам дали си струват усилията за някои неща. Когато си бил по-млад, не си се щадял, а днес виждаш, че някои усилия са били безсмислени. Но трупаш опит, мъдрост. И ако ти през годините не си си направил извод за важните неща в живота си, вече е по-трудно.
В какво днес виждаш най-голям смисъл?
Колкото и тривиално да звучи, най-важното е да си жив и здрав и така да се чувстваш. А това, което в момента оценявам като важно, е да постигаш хармония с околния свят, да чувстваш онова спокойствие и вътрешно вдъхновение… Днес ми е важно да успявам не само аз, но и хората около мен.
Много компромиси ли са нужни, за да постигнеш хармонията?
Зависи кой какво усещане и разбиране има за нея. Волно или неволно всеки от нас прави компромиси и ако чуеш, че някой казва “Аз съм безкомпромисен…”, това са глупости. Но има някакъв праг, предел на търпимост. Има неща, от които не може да отстъпваш. С предателство, простотия, лош вкус и арогантност аз не мога да правя компромиси и не съм го правил.
А допускал ли си компромиси в нещата, които правиш в професията – театър, шоу, кино?
Не съм допускал да бъда купен, свързан, подчинен, наведен и да ми казват: “Прави едно, прави две”. И затова може би това, което правя, звучи малко по по-друг начин. Никой нищо не ми е нареждал, не съм участвал в някакви огромни, генерални схеми за промотиране и създаване на нещо, за моделиране на общественото мнение. Това си е моята представа за професията.
Последните години обичаш да играеш на сцената на “Българан”. Каква е тая любов на един бургазлия към една варненска сцена?
Не е любов, просто участвам. “Българан” всъщност не е точно театър, а една отворена сцена. Организаторите са много активни и канят най-гледаните и най-касовите постановки от цяла България. Основният принцип е в тях да участват актьори, обичани от публиката. Там се представят спектакли от София, Бургас, Пловдив, Хасково. Играя в няколко постановки на Бургаския и Шуменския театър, които имат много представления и в “Българан”.
Продължавате да играете “Балкански аристократи”?
Да, това е едно представление на Бургаския театър, което се играе от четири години. Една балканска комедия на нравите, писана е от сръбски автор – Лубинка Бобич в 20-те години на миналия век и е един по-модерен прочит на “Криворазбраната цивилизация”. Основният акцент в нея е сблъсъкът на култури и какво е възприятието ни за другите, различните от нашите нрави.
Така и не се обвърза с никой театър. Това не е случайно май?
Нашата професия как се води? “Свободна професия”. Е, някои са избрали да бъдат на договор към някой театър – няма лошо. Но аз цял живот съм бил така.
Ти влезе смело в кожата на Бай Ганьо в постановката “Бай Ганьо в театъра”. Как смяташ, правилно ли е решението на просветното министерство да свали романа на Алеко Константинов, като остави за разглеждане само главата “Бай Ганьо в банята” в VII-ми клас?
Аз просто не мога да го осъзная… Не го разбирам това, да сваляш класически произведения от българската литература и да преценяваш до каква степен да се изучава класиката ни. Едната голяма простотия беше с Ботев – да махнеш едно от най-хубавите му стихотворения. Нямам коментар… Друг е въпросът, че дори и да го има в програмата, ако ти не създадеш интерес към това произведение – да бъде прочетено и осъзнато, това зависи много от учителя. Пък и кой е този, който решава да махне Алеко Константинов?! За сметка на кого?
С какво се е променил съвременният образ на Бай Ганьо?
Това е някакъв комплекс български, при който ние или изпадаме във възхищение от неговата простащина и се чудим по какъв начин да изтъкнем, че той бил имал и положителни качества, или изпадаме в интелектуално отчуждение. Всъщност това е тотална сатира. Бай Ганьо е диагноза.
Ганевщината я има навсякъде, но въпросът е че ние в България имаме търпимост към нея. Простащината я има не само в България, ние не трябва да мислим, че сме най-зле. Ние сме с някакво самочевствие, че сме най-големите простаци. Няма такова нещо! Тя е навсякъде – и в Гърция, и в Турция, и в Америка, и в Англия… Къде ли не! Но ние имаме търпимост и дори ни е приятно да се определяме като такива.
Продуцираш “Шоуто на Канала”, продължаваш и да си водиш, и да правиш скечовете.
Продължаваме с политическата сатира. Това е нещо, в което виждам смисъл след събитията, които преживяхме последните 24 години. Някои хора смятаха, че след 10 ноември няма нужда от такива неща, то се оказа точно обратното – сега има повече теми за сатира.
Толкова години сте с Камен и Марта… Какво задържа заедно трима толкова различни по характери хора?
Задържа ни приятелството в годините, това, че винаги съм могъл да разчитам на тях, и техния професионализъм, че ми дават възможност да работя с тях приятно. А кобкото до различието в характерите – не може човек да си намери същия характер за работа. В това е красотата на работата ни – че сме различни характери.
Кой образ от съвременния ни бурен политически живот те предизвиква да го шаржираш, след като Лостов (Иван Костов – б.а.) вече не е на политическата авансцена?
Нито един. Това да шаржираш някого не е голямо постижение и голямо достойнство.
Нали политическата сатира се прави с образи на хора, които те възмущават?
Да, в образите на хамалина, Кирето и рома джебчия са обобщени проблемите, които ни възмущават. Днешните политици като че ли живеят в друга реалност. Неадекватни са на ситуацията в момента, с действията и неразбирането си. Преди години, по време на така наречената промяна на 10 ноември, всички си мислехме, че нещата до 5-10-20, максимум 25 години ще се оправят. И заложихме сякаш търпение и желание за финал, който днес виждаме, че не се е състоял. И точно това най-много вбесява протестиращите – че нищо не се променя.
Ти беше сред основателите на Федерацията на независимите студентски дружества и на групата за натиск “Новото време”. Мъчно ли ти е за онова време?
Чак мъчно – не. Животът, както споменах в началото, ти дава един дубъл за всичко.
Попитах Камен Воденичаров, питам и теб: сега с новите студенти би ли могло да се създаде едно ново атомно “Ку-ку”?
Те го правят всъщност. Тогава единственият начин за информация бяха една телевизия, едно радио, вестник “Работническо дело” и каквото кажат вътре – това е. Затова бяхме такова общество. Сегашните студенти са много активни чрез интернет. Това, което се случва около нас и начинът, по който го правят, е съвсем различен.
Беше ли при тях на протестите през 2013-а?
Една вечер минах през Орлов мост при протестиращите. Те дойдоха, говориха с мен, казаха: “Благодарим ви, че сте тук. Знаем, че преди години и вие сте били тук. И да ви кажем нещо: ние сега може да се махнем, но след нас ще дойдат други, които също ще бъдат тук”. Така че не бяха толкова голи, боси и прости, както искат да ги изкарат. Всичко знаят! Знаят, че управляващите искат да има малограмотна и тъпа маса, за да бъде машина за фекалии и за гласуване, и това ги вбесява!
С ръка на сърцето – радваше ли им се, без капка завист?
Да, разбира се! Това бяха нашите деца, на възрастта на моята дъщеря Таня, между 20 и 25-годишни. Стояха на Орлов мост, по съвсем друг начин облечени от нас, по съвсем друг начин контактуват, с десет пъти повече познания за света, отколкото ние имахме, с 3-4 езика повече от нас! Основният проблем на властимащите е, че мислят, че те са пазителите на времето. Като в романа “Името на розата”. А нашите млади си контактуват със стачкуващите от парка Гези в Истанбул, с Бразилия. Светът е друг. Те вече са “пазителите на времето”. Те тяхното “атомно “Ку-ку” отдавна са си го направили.
Сега ако решат наистина да направят такова предаване, би ли ги подкрепил?
Естествено, но няма да им се меся. Защото през годините у нас имаше няколко пъти опит да се правят подобни формати, и то дори от хора, участвали в създаването, и всички бяха неуспешни. Това показа, че създаването и подреждането на този профил е било на случаен принцип. Хората по някакъв начин с тяхната активност се намериха. Това не е било продуцентски проект, както някой обича да казва – “бащите на “Ку-ку”, “майките на “Ку-ку”, дрън, дрън… Това си беше една случка, щастлива и удачна случка. Реализирано беше на голи мускули, абсолютно безкористно, с минимален бюджет.
Често споменаваш Преображенския манастир до Велико Търново, може ли да се каже, че възстановяването му е твоята лична, любима кауза?
Това е моето място. Обичам да ходя там, а игуменът на манастира отец Герги е мой личен изповедник. Аз съм един от многото хора през вековете, ангажирани с това, но съм много малък, за да се съизмервам с някои хора, които са го построили и доизграждали. Аз имам едно желание – по някакъв начин да помагам на този манастир. Такава потребност усещам в мен, въпреки, че не е необходимо. Просто помагам, не само заради манастира, но най-вече заради игумена отец Георги, който е един много добър, духовен човек, който доста неща ми е казал, доста ми е помогнал в духовен план. Това е моето място.
Къде почиват лятото бургазлии?
Където им харесва (Смях). Ходя си често в Бургас, там имам приятели. Пък и в последните години Бургас стана един изключително красив и привлекателен град. Той винаги е бил много хубава среда, но сега има и друго лице.
Ти самият също си рисувал като баща си, свирил си на пиано, продължаваш ли с тези занимания?
Не. Сега обичам да спортувам, да ходя на лов, да карам ски, да плувам, да играя тенис, да бъда с приятели… Нормални неща. Митология е да се смята, че около известните хора се случват някакви по-различни, по-интересни неща. Далече съм от пренесените от Холувуд псевдозвездни аури.
Как върви бизнесът с розово масло?
Добре, съсобственик съм с двама съдружници на общо 1000 дка. Насажденията са от лавандула и рози в казанлъшкото село Ясеново. Започнахме през 2000 г., изградихме и собствена дистилерия. Но това е тема за дълъг разговор… Но насажденията, които лично аз притежавам, не са точно 500 дка, както беше писано, ама не ми се изпада в подробности. Избрах го, защото е най-българският бизнес, с вековни традиции у нас.
Звучи комично – играеш Бай Ганьо, търговец на мускалчета, а ти самият произвеждаш розово масло…
Да, така е и когато започнах да репетирам ролята на Бай Ганьо, казах на колегите, че съм много навътре в тоя бизнес (Смее се). Макар че не търговийката му с розово масло беше най-важният акцент в образа, а сблъсъкът на културите.