След като се снима в няколко филма, създаде проект “TOXIC”, режисира спектакъл, писа сценарий за филм и култови текстове, креативната дама получи шанса да “прогледне“ какво се случва зад камерата.
Скандалната актриса и режисьор Касиел Ноа Ашер не се умори да живее изгарящо, хвърляйки се с неистова любов и отдаденост в нови и нови предизвикателства. След като се снима в няколко филма, създаде проект акустични концерти “TOXIC”, режисира спектакъл, писа сценарий за филм и поредица от култови статии в сп. “Биограф”, креативната дама получи шанса да “прогледне“ какво се случва зад камерата.
“Да, бях кастинг режисьор на два филма”, призна тя за пръв път пред “Преса”. Продуцентите на “Гала филм” Галина Тонева и Кирил Кирилов й предлагат да направи кастинга на два филма. “Лазар“ е френско-хърватско-българска продукция с режисьор световноизвестният Светозар Ристовски. “Семейни реликви“ пък е филм по уникалния сценарий на Иван Черкелов.
“Първото нещо, което трябваше да осъзная при избора на актьори беше, че това не са мои филми. Нужно е да влезеш в главата на режисьора и да следваш плътно копнежа, мечтата му за лица, които плътно да се припокриват с описаните персонажи. Такъв подход моментално изключва да “наместиш“ в главна роля някой свой приятел… или просто добър и известен артист”, споделя Касиел.
Във филма на Ристовски, чиято премиера ще е есента, след тежък и оспорван кастинг между едни от най-популярните ни актриси, главната женска роля грабна най-неизвестната между тях – Красимира Кузманова. “Тя спечели режисьора с особеното си северно излъчване, липсата на всякакъв грим, суета и перфектен македонски. В “Лазар“ с подобни качества пробиха и Александър Сано, Иво Желев, Стефан Денолюбов”, разказва дамата.
Кастингът за “Семейни реликви” се оказал доста екстремно изпитание. Изискванията На Черкелов били основните герои да са много истинни – близо до натуршчици. Касиел прави проби на над 600 души между 16 и 30 години. Освен колеги на актрисата и студенти от НАТФИЗ, се явяват манекенки, реалити “звезди“.
“Повечето от тях бяха шокирани, че пред камера им задавам лични въпроси. Един от тях беше: “Разкажи за бащината фигура в твоя живот“. И там се случи голямата изненада. Над 80 на сто от тези “пораснали деца“ или нямаха баща, или бяха преживели тежки травми, свързани с авторитарност, алкохолизъм, насилие от страна на бащите си.
Не беше нужно дори да разказват конкретни случки. Внезапните паузи, пълните им със сълзи очи, заучените, клиширани реплики за “уважение“ към родителското тяло издаваха жестоко и неумолимо всичко пред “окото“ на камерата. Тази седмица беше една от най-тежките и полезни в живота ми.
Осъзнах, че обществото ни е неадекватно и болно спрямо своите деца. Потънало в страх, тъмни тайни, лицемерие и някакво измислено моралите. И всичко това фатално далече от истинските ценности. Избрахме изключителни лица, с които би се гордял всеки един добър европейски филм.Те ще бъдат обявени при старта на снимачният период”, сподели Касиел.
Новата театрална роля на актрисата също е голямо предизвикателство. Тя ще играе Гертруда в постановката на Ставри Карамфилов “Хамлет – реквием” по Шекспир. Спектакълът се реализира чрез европейско финансиране по програма “Културна столица 2019”, кастингът е много сериозен. Според специалисти новият български Хамлет се очертава да е един от най-провокативните проекти. Режисьорът Ставри Карамфилов от 15 години живее в Ню Йорк, преподава в Нюйоркския университет и поставя на Камерната сцена на “NYTW/ 4th Street Theatre”.
Екипът на “Хамлет – реквием”: Касиел Ноа Ашер, Антоний Аргиров (Хамлет), режисьорът Ставри Карамфилов и Димо Алексиев (Лаерт). Сн. Кирил Стоичков
“През февруари бях поканена за кастинг при Карамфилов. По време на студентството ми този човек се беше превърнал в митична фигура из театралните среди. След забрани на негови спектакли – “Едип“,“Антигона“, той си грабва багажа и заминава за Ню Йорк. Сега се завръща, след 15 години, за да разкаже своя “Хамлет“. На прослушването се явиха над 150 колеги, които се бореха за седем от основните роли.
Да спечелиш Гертруда е предизвикателство, което се появява наистина веднъж в живота. След първите репетиции разбрах, че нашата компания е от много крайни, неистови същества. Всеки от нас е Хамлет, завърнал се в една държавица на Гилденстерновци. Държавица, недишаща от интриги, злоупотреби с властта, агресивност, подлизурство. Натрупани и прикривани в продължение на години ненавист. Страх, достигнал невероятни мащаби.
Нетърпимостта към “различния“, талантливия предизвиква вълна и размах в интригите и машинациите, които по изобретателност надхвърлят и най-тъмните ни кошмари. Първо ще спомена името Антоний Аргиров – това според мен е първата му наистина “огромна” роля, въпреки популярността му. Актьор, притежаващ невероятна мощ, очарование, арогантност.
Той “срутва” сцената още на репетиции… Представям си какъв ще е неговият Хамлет на представления. Иван Юруков – много интелигентен, екстатичен, с убийствена харизма мъж. Рая Пеева – още студентка в НАТФИЗ – вече с награди и номинации за ролите си. Димо Алексиев, със своето бритиш-бунтарско излъчване. Участват още Ивайло Драгиев, Веселин Мезеклиев, Веселин Калановски.
Надявам се Благоевградска и Софийска общини, които реализират проекта, да осъзнават каква отговорност и чест за всички ни е такъв залог като този спектакъл. Предстои и на тях, и на нас да докажем, че ако има нещо “гнило“ в България – ситуацията “Хамлет” е повече от наложителна”, пали се актрисата.
Миналата година кинопроектът на Касиел по неин сценарий “Рокля луна” с продуцент “Гала филм“ спечели субсидии за развитие от европейската програма “Медия” и НФЦ. В проекта, тръгнал от култовия едноименен разказ на актрисата, се представя историята на еврейския й род по майчина линия. Интересен факт в биографията й е, че прабаба й Естер между 1929-та и 31-ва е била придворна дама на царицата.
Във филма ще бъдат представени “три жени на ръба на острието”: баба й Бела, майка й, актрисата Рут Рафаилова, и Касиел. А дали тя би подбрала актрисата, която ще “влезе в нейната кожа”? “Рано е да се мисли за това, но имам предвид конкретна жена… В момента пиша цялостния сценарий и се надявам да
е готов до средата на лятото.
Продуцентът на “Гала филм” Галина Тонева оказва неоценима помощ на Касиел
Оказа се много трудоемка работа, отнема цялото ми внимание в момента. В работата си върху него получавам незаменима помощ от продуцента ми Галина Тонева. Благодарна съм за нейната твърдост, безцеремонност, искреност и готовност за борба… съчетани с такт, разбиране и чувствителност. Ако у нас имаше повече продуценти като нея,част от изтъкнатите ни кинорежисьори нямаше да изпадат в продължителни и безплодни периоди на неувереност и отхвърлени заявки”, коментира дамата.
Преди два месеца тя преживя тежък удар. Един от “Ангелите на Касиел” – великолепният актьор Иво Желев емигрира завинаги във Франция. Миналата година двамата със Силвия Станоева получиха “Икар” за дебют за ролите си в режисирания от Касиел спектакъл “Клер, Мадам, Соланж” и номинация за наградата на фондация “Стоян Камбарев”. Заедно с Касиел те организираха и поредица от концерти по проекта TOXIC. Беше разбито “желязното супер креативно трио”.
С емигрирането на Иво Желев се разби “желязното креативно трио” от спектакъла “Клер, Мадам, Соланж”. На снимката: Силвия Станоева, Касиел Ноа Ашер и Иво Желев. Сн. Нели Томова
“Иво просто напусна държавата. Без коментар… Сега учи френски, още не е ясно какво ще прави там. Преживях тежко напускането му. Някой беше казал, че трябва да се пазиш от прекалено близко познанство с хората, защото тогава започваш да ги обичаш”, сподели дамата. В момента тя води преговори с наш известен актьор, който да замести Иво в спектакъла. “Със Силвия Станоева продължаваме с концертите “TOXIC“ и “Crazy in Love“, които все повече се радват на своя вярна публика. Имам намерения да поставя със Силвия текст на Харолд Пинтър през следващия сезон”, добавя неуморимата дама.
Колкото до мъжете и любовта в живота й, Касиел е все така лаконична и тайнствена. Само леко приоткрива завесата: “В момента съм влюбена. Чернокос, средновисок мъж с Байроново излъчване. Той не е запознат с моите чувства”.
Преса