Актрисата и театрален преподавател Мадлен Чолакова за цената на избора да си част от културната столица на света.
Боряна Антимова
Мадлен Чолакова е сред малкото българи, буквално получили шанс да живеят в Ню Йорк. Зрителите навярно я помнят от филмите “Последната дума”, “Дубльорът”, “Роялът”, “Игра на любов”, “Ешелоните на смъртта”, “Иван Кондарев”, „Хора отдалече” от телевизионната постановка „Взех те, Радке” или участията и в телевизионни филми и сериали през годините.
Днес Мадлен Чолакова живее в Манхатън, където дава частни уроци по актъорско майсторство и други помощни театрални дисциплини, като работа с източноевропейски акценти и други. Понякога консултира постановки по руска и славянска драматургия, изнася лекции и семинари на тема “Източноевропейски театър до 1989”. Никога не е била на постоянна работа като преподавател и не се е явявала на кастинг за актьорска работа на сцена или пред камера, занимава се с писане или просто се радва на златната възраст в големия град.
„С Театър с главно “Т” е трудно да се занимаваш навсякъде по света. Това е скъпо струващо и най вече абсолютно непечелившо изкуство. Тетралната сцена тук, в Ню Йорк, е наистина огромна и включва 41 театъра на Броудуей, 40 “оф Броудуей” и 300 независими, пръснати в петте района на града, без да се смятат университетските театри и тези към актьорските школи, – казва Мадлен. – До днес единствено изумителният Иво Димчев е постигал, и то значителен успех, на театрална сцена в мегаполиса, но твърдо вярвам, че български имена ще се чуват все по-често в града, и то не само като звезди на оперната, но и на театрална сцена, в телевизията и в киното.”
Мадлен е родена в София през 1953 г. и мечтае за сцената от дете. „Всички деца искат да обличат костюми, да се преобличат, да се преправят, да пеят и танцуват, не бях изключение”, усмихва се на спомена си тя. Това разбиране и помага в почти десетте години театрална работа с децата в българското училище в Ню Йорк.
В театралната академия в София Мадлен е приета в класа на Апостол Карамитев, но радостта на десетината му избраници не трае дълго. Техният идол си отива още когато са в първи курс. „До края на следването ни и досега той си остана човекът, на когото искахме да подражаваме и като актьор, и като театрал, и като на невероятно добрата, отворена и широко скроена негова личност“, споделя тя. Завършва като студентка на проф. Енчо Халачев.
Тя не помни кой, кога и защо пръв я нарича Мадлен Лудата глава, но признава, че прякорът може би е удачен. „В живота си винаги съм била отстояваща себе си, силна и опърничава, упорита и инат, както аз искам, така да е, по моя начин, с моя морален ориентир, с моя почерк, независимо от цената. Такъв избор често те оставя изобщо без роли, – смее се тя. – Но пък подобна луда роля така и никога не играх. На режисьорите им изглеждах крехка и слаба, а не огън и жупел. Най-точното определение за мен в ония години беше на Христо Бойчев. Надраска го върху афиш на негова пиеса, която играхме в театъра: „Ах, МадлеД, Ах, МадлеД, ти си парещ лед”.
Мадлен се снима в киното още преди академията, докато следва и след това до 1997 г. – в киното и в студията за телевизионни филми, в телевизионния театър и в студентски работи, в реклами. Сега тя признава, че някои от тези филмови участия дори не помни. „Навярно защото не харесвам изцяло нито една своя роля”, казва актрисата.
След завършването на академията, още съвсем млада, за цели 8 години Мадлен Чолакова е асистент по актьорско майсторство и режисура в НАТФИЗ, но през 1987 г. напуска, доста разочарована от системата. Междувременно завършва специализация в Лондон със стипендия от Британския съвет. Избира си да учи английска култура след 1940 г., защото съдържа автори и драматурзи, непознати или забранявани дотогава в България.
„Този курс промени мисленето ми. Учехме тогава нови и невероятни за мен дисциплини като литература и драматургия на протеста, феминизъм, история на рок и поп музиката, позията на LGBT движенията – все неща, за които тогава не бях и чувала в България, камо ли да си мисля, че могат да са предмет за изучаване”, казва тя.
През 1990 г. Мадлен е една от вдъхновителките и основателките на първите частни театри у нас – първо на „Свободен театър”, а по-късно се влива и в театър „Алтернатива”. „Разпаднахме се през паметната 1997-ма. Тогава от 37 малки недържавни театри през 1990 г. вече бяхме останали едва 34, казва актрисата.
През 2013 г. Лудата глава Мадлен отново се връща на театралната сцена в София и пак в малка независима формация – VOX POPULI. Въпреки наградите, получени за “Дом”, един вербатим спектакъл на театърa, тя намира за отчайващо, че младите неформали в театъра и до ден днешен имат същите проблеми, които са имали каките и батковците им през 90-те години; че в страната реформите в театъра се застъпват една друга, но все още няма качествен и добре работещ театрален закон. Няма сериозни и уважавани съсловни организации, нито развит културен пазар, включващ театралната продукция. Липсва мотивация за разгръщане на продуцентство и за набиране на средства, нито има сериозни дивиденти за спомагащите и даряващите за театър личности или компании, възмущава се Мадлен.
Казва, че преди 1997 г. не е мислила да емигрира. „През първите години след ноември 1989-а надеждата ни за ново начало беше огромна, чиста и много наивна. От това и разочарованието в края на 90-те болеше още повече. Изразихме тъгата и разочарованията си в един забележителен филм на Илиян Симеонов “Имам идея”, казва Мадлен. Но тогава, през 1997-ма освен себе си и професията тя има семейство и дете и в началото на 1998-ма започва да проучва и опитва как и може ли да заживее в Америка. Започва най-напред сред българи, сред колеги в Чикаго. “Винаги ще съм благодарна на актьорите Йоана Попова и изумителния Ясен Пеянков за съветите и напътствията в първите ми месеци в чужда страна”, споделя тя.
За да се издържа, работи като продавачка в магазин за ски оборудване. По-късно в Ню Йорк това ще и помогне да продава скъпи вечерни тоалети в магазина Блумингдейл. За малко работи в голяма корпорация на Уолстрийт, обслужваща държавният сектор, в сграда, съседна на Нюйоркската борса. Но смъртта на баща и в София и грижите за майка и инвалид я връщат в родината и това е и краят на работата и там, която макар и добре платена, така или иначе я изпълва с отегчение и досада.
Разбира се, в първите години наученото в Лондон и в Академията в София й дават кураж да опита да си намери работа и с преподаване на театър. „Бързо разбрах, че академична кариера в театралните училища и университети в Ню Йорк се постига по-трудно от договор за роля на Броудуей.– разказва тя. – Започнах с лекции по източноевропейски театър, за тях ми помогна Томас Де Тита от университета в Джорджия, където и поставих първото си театрално предствление “Бяла приказка” на Валери Петров. Много съм благодарна и на вече покойния Младен Киселов. Замествах го в университета „Карнеги Мелън” за един летен семестър и по-късно ми подаде ръка за работа в Нюйоркския университет.”
„Издържала съм се с всякакви комбинации, – споделя тя. – Два семестъра в Тексас и постановка на “Бернарда Алба”. Парите стигат за известно време и докато върнеш дълговете си, после пак започваш на кредит, докато дойде нова работа, семестър в Денвър и после пак и пак. Постоянна несигурност. Частните уроци и така нареченият театрален тренинг са постоянното спасение. Това е непрестанна борба, но свикваш с нея. Казват, че се наричала живот.”
През 2013 г. Неда Соколовска кани Мадлен за участие като актриса в театър VOX POPULI за вербатим постановката „Дом”. “По това време си мислех, че от тук нататък ще садя цветя и ще плета, – споделя с усмивка Мадлен. – Всъщност винаги ще съм благодарна за шанса отново, на 60-годишна възраст и след 17 години пауза, пак да преживея сценична тръпка, да работя с екип, с приятели, да срещна пак старото си другарче, изумителния актьор и човек Тодор Близнаков, както и страхотните млади таланти Богдан Казанджиев, Пламена Пенчева, Петко Каменов и Зойка. Особено ме радваше това, че създадохме спектаткъл с кауза – за съдбата на бездомните хора в София, че помогнахме на поета Борис да си намери дом. Пътувахме из страната, играхме в Шумен, Варна и Благоевград, събрахме награди.
Докато пътувахме из България, гледах невярваща колко бавно или колко малко са се променили нещата в страната за повече от две десетилетия. Да, знам, все пак, промяна има, но явно се случва толкова бавно и сложно, сякаш по най-трудния път и съвсем без ползване на вече успели чужди модели, че някак страната ми се виждаше като спряла. Моят личен темперамент и енергия ме тласкат напред откакто се помня, съзнанието ми за цената на времето, за неговата неповторяемост, както и огромното ми любопитството винаги са ме държали жива и в час. В София не знаех как да изразя това, което изпитвах, чувствах се все по-самотна и все по-изолирана. В края на 2014 г. се върнах в Ню Йорк и за пръв път в тази посока се върнах както човек се връща у дома.”
Днес Мадлен продължава да бори живота и да оцелява както всеки един от нас на малката ни планета. В Ню Йорк, ако има късмет, се занимава с ученици или завършени професионалисти с необходимост от тренинг. Сесиите са по 2 часа, но винаги продължават и повече от 4. За повече от две години тя беше и НюЙоркският кореспондент на телевизия Би Ай Ти. „Златно време да се учиш на нов занаят, и то с Ралица Василева за ментор”, казва тя.
Пишe, и то с удоволствие, статии за български печатни и онлайн издания. От 2011-а насам всяка година се акредитира на филмовия фестивал „Трайбека”, откъдето праща репортажи.
Често посреща, разхожда и домакинства на българските си колеги, млади и не толкова, театрали и кинаджии, идващи по разменни програми или фестивални участия, студенти и продуценти, дошли по работа или просто да опознаят града. Казват, че познанията и за Ню Йорк са наистина впечатляващи.
През 2015 година Мадлен усърдно помага и участва във „Вода” (Water) – представление, създадено от сътрудничеството на VOX POPULI и малката независима театрална трупа от Ню Йорк – BUILD FOR COLAPSE. Създаден с подкрепата на DRAMA LEAGUE NY и „Арт София”, България, спектакълът е разказ за родното село на баща й, за странната му съдба, свързваща двете страни и култури.
Днес дните на Мадлен минават все повече в четене и разходки. Отделя 2 часа на компютъра и фейсбук, сутрин с кафето. После прави дълга разходка в парковете около дома си в Upper West Side, говори си с хората, познати или не съвсем, уличните продавачи от квартала, гледачки на деца, инвалиди, старци. Обича да прекарва часове в музеите, да ходи на кино, на театър и особено много в „Метрополитън Опера”. Старае се да не пропуска по-важно или интересно културно събитие. „Ако нещо ме държи винаги в тонус, това е безкрайното ми любопитство за новото, за различното, за нещата вън от стандартното, от очакваното и предвидимото“, признава тя.
Една от най-болните теми на Мадлен е, че в световната културна столица Ню Йорк няма официален български културен център, с развят трибагреник отпред. Такъв, каквито са институтът „Сервантес”, „Гьоте институт”, „Алианс дьо Франсез”, „Британският съвет”. Място, което да представя и разнася постиженията, уменията и таланта на българските творци, художници и скулптури, поети и писатели, учени и философи, певци и артисти, историята и археологията, езика и традициите на страната ни.
В чужбина обикновено никой не идва наготово. Мадлен има малка преднина с това, че в града има подслон за себе си и после за семейството си от самото начало, а това е убийствено важно в Америка. Тя дължи това на баща си, Христо Чолаков. Емигрирал, когато тя е дете, той прекарва 35 години от живота си в Ню Йорк като фризьор в малък салон за козметични и фризьорски услуги в града. „В първите години след 89-та в София, – спомня си Мадлен, – една моя колежка беше казала: „А бе Ню Йорк, много важно, на Мадлен баща й е бръснар в Ню Йорк”.
“Да, аз съм дъщерята на бръснаря и съм горда с това, – казва Мадлен. – Горда съм с живота на баща си, с живота на дядо му и на неговите синове, първи дръзнали и прекосили океана в далечната 1904-а, и после върнали се в родината си, за да се бият в Балканските войни. Върнали се с още стотина други българи, със собствени пушки, купени в Америка, от спестените в гурбетлъка пари и оставили костите си за България. Горда съм с чистия и честно изживян живот на баща си и не ме обижда това прозвище. „Дъщерята на бръснаря” – отива ми!” – казва тя, смеейки се.
Публикувано в Седмичен Труд, 4 април 2018 г.