Албумът “Women Warriors: The Voices of Change“ е победител в категорията “Класическа колекция”
Боряна Антимова
Албумът “Women Warriors: The Voices of Change“ (“Жени воини: Гласовете на промяната”) с музика на българската композиторка Пенка Кунева спечели “GRAMMY 2022” в категорията „Classical Compendium“ (“Класическа колекция”). Това се случи на 64-тите награди „Грами“, които се състояха преди часове – от 20 ч. местно време на 3 април в залата на „Grand Garden Arena“ в Лас Вегас. Церемонията няколко пъти е била местена заради пандемията.
Самата Пенка Кунева не е присъствала на наградите, тъй като се грижи за болните си родители, които е прибрала в Лос Анджелис. Пръв за успеха й съобщава съпругът й Даниел Шуайгър, редактор на филмова музика, с когото живеят в Лос Анджелис, заедно с дъщеря им Джийни.
„Когато Даниел ми съобщи, не можах да повярвам. После той ми изпрати линк с наградените и тогава видях с очите си, че сме победили. Когато ни номинираха, си казах, че трябва да победим, защото това е един уникален проект, свързан и с класическа, и модерна симфонична музика – силна музика. Но най-вече ме впечатлиха усилията, които нашият продуцент Ейми Андерсън положи, за да популяризира този проект“, сподели Пенка Кунева пред „Труд“.
Дискът е посветен на 60 активистки – между които децата Малала и Грета Тунберг, борци за правата и свободите на жените по света. Наградата е резултат от дългогодишен труд, като диригентът и продуцент Ейми Андерсън го е мислила 2 години. „Този проект Ейми започна по времето, когато се запознахме през 2016 г. – казва Пенка. – С нея работихме заедно през 2018 г. В София организирахме разкошен концерт със симфонична музика „В света на видеоигрите“, продуциран от „Кантус Фирмус“ и под диригентството на Ейми. Препълнихме зала „България“.“
Оттогава двете започват да работят заедно, като Ейми предлага на Пенка да напише музиката към нейния документален филм за жените, борещи се за социална справедливост. Първоначално идеята е това да е концерт през септември 2019 г. с прожекция на документалния филм на Ейми, със сцени на демонстрации на движения на жените, и с „жив саундтрак“. После го записват като студиен диск.
Пенка Кунева е написала музиката към 7 от 14-те глави в албума, в общо 35 минути музика. „Ейми ми даде да напиша музиката към най-драматичните истории“, споделя Пенка. Едната е за кризата със СПИН в Америка през 80-те години – големите демонстрации в Ню Йорк. Друга е за жените от индианските племена, които преди няколко години се борят против изграждането на газопровод, който ще отрови земята и водата им. Трета е за палестински и израелски жени, които се борят за мир между двете враждуващи държави. Най-драматична е музиката, посветена на движението „Me Too“ – срещу сексуалното насилие над жените.
Главата за опазването на природната среда е посветена на Грета Тунберг. „За мен тя е герой, продължава линията на Жана Д’Арк, на Райна Княгиня от Панагюрище, откъдето е родът на баща ми – казва Пенка. – Това смело момиче направи много да се покаже какъв голям проблем е промяната на климата.“ Последната глава е посветена на съдийката Рут Гинзбърг. „На нея дължим много, тя направи възможно жените да имат собственост, кредитни карти, да могат да карат кола, без да искат одобрението на мъжете си“, коментира Пенка. На финала на албума също звучи нейна музика.
“Honor Her” – една от композициите на Пенка Кунева в наградения с “Грами” албум:
„Това, че не бях на сцената на наградите, няма значение – каза още Пенка Кунева. – Радвам се, че музиката победи! За мен самата важното беше да се чуе за този проект, свързан с това, което жени активистки от IX, XX и XXI век са постигнали, за да могат другите жени да живеят щастливо – основната идея на албума. Дали съм очаквала награда след номинацията? Да, защото проектът е уникален, музиката е много силна и, защото продуцентите много се бориха. Организираха голяма кампания и дадоха голям шанс на този качествен проект да бъде чут от всички, да се издигне до върха и хората да гласуват за него.“
„Наградите са награди, продължаваме нататък“, казва Пенка. В момента тя работи върху оркестрацията на музиката на нейния именит колега и добър приятел – композитора Стив Яблонски, към филма „Super 5“ на „Warner Brothers“.
Преди няколко години тя сподели пред „Труд“, по повод на борбата й в началото за американска виза: „Сега трябва да си с „Oscar“, „EMMY“ или „GRAMMY“, за да получиш виза“. Ето че вече има „GRAMMY“, но много отдавна е получила „виза“ за Холивуд от най-висока класа – „ААА“. В Меката на киното българката е хит сред композиторите на музика за блокбъстъри, сериали и игри.